Warunki założenia apteki internetowej

Prowadzenie działalności gospodarczej i własnego sklepu w sieci to coraz popularniejszy pomysł na biznes. Internet daje możliwość dotarcia do szerokiego grona klientów i ogranicza koszty związane z prowadzeniem punktu stacjonarnego. Przemysł farmaceutyczny rządzi się jednak własnymi prawami i planując założenie apteki internetowej, trzeba zapoznać się z przepisami regulującymi prowadzenie tego rodzaju witryn.

Apteka internetowa – kto może zostać właścicielem?
Wydaje się, że prowadzenie apteki wymaga profesjonalnego przygotowania i ukończenia studiów farmaceutycznych – prawo jednak nie stawia przed właścicielami takich wymagań. Własną działalność może otworzyć osoba całkowicie niezwiązana z tą branżą. Wystarczy mieć skończone osiemnaście lat i dopełnić koniecznych formalności.
Sprzedaż leków w internecie także nie jest zarezerwowana wyłącznie dla absolwentów farmacji. Jednak istnieje bardzo istotny warunek prowadzanie działalności w sieci – aby ją rozpocząć, przedsiębiorca musi posiadać już punkt stacjonarny, w którym wydawane będą zamówione leki. Kwestia to jest uregulowana Rozporządzeniem Ministra Zdrowia i nie pozostawia wyjątków.

Formalności
Otwarcie apteki wymaga czasu – załatwienie formalności urzędowych to około osiem do dziesięciu tygodni. Najważniejsze jest uzyskanie pozwolenia na prowadzenie apteki wydawane przez wojewódzki inspektorat farmaceutyczny. Dopełnienie formalności to jednak dopiero pierwszy krok do organizacji sprawnie działającej apteki internetowej. Musi ona ściśle współdziałać z oddziałem tradycyjnym, konieczne może okazać się powiększenie magazynu, zgromadzenie asortymentu i uspójnienie oferty. Dodatkowo właściciel apteki internetowej ma obowiązek zapewnienia klientom infolinii informacyjnej. Najczęściej wiąże się to z zatrudnieniem dodatkowej osoby, która przejmie przynajmniej część obowiązków wynikających z prowadzenia internetowej apteki.
Każdy sklep internetowy wymaga profesjonalnego przygotowania od strony technologicznej. Oprogramowanie jest istotne nie tylko z punktu widzenia obsługującej go osoby, ale także klienta. Źle zaplanowana, nieczytelna strona potrafi skutecznie odwieść od dokonania zakupów. Pacjenci, poszukując leku, chcą wiedzieć o nim jak najwięcej, więc przygotowanie apteki internetowej wymaga także opracowania szczegółowych informacji o posiadanym asortymencie.